Zaawansowana grafika komputerowa

Wykład rozpoczyna się o 15:30 a ćwiczenia o 17:10 w poniedziałki, sala G-1-03. Zapraszam również na konsultacje (pokój C-2-29 lub online, terminy w USOSwebie).

Na ćwiczeniach można mieć trzy nieusprawiedliwione nieobecności bez ponoszenia konsekwencji. Przy większej ich liczbie proszę się spodziewać dodatkowych projektów, przepytywania sprawdzającego znajomość zagadnień poruszanych na opuszczonych zajęciach, itp. rzeczy.

W razie nieobecności proszę sprawdzić na tej stronie, co Państwa ominęło i nadrobić braki. Podobnie jeśli nie zdążycie zrobić w trakcie zajęć wszystkich zadań — stają się one wtedy automatycznie zadaniami domowymi. Możecie nad nimi pracować zdalnie po zalogowaniu się do linii komend na serwerze spk-ssh.if.uj.edu.pl, albo na domowym komputerze po zainstalowaniu na nim potrzebnego oprogramowania.

Oceny z ćwiczeń wystawiane są na podstawie:

Przykładowe projekty 2D, od banalnego (dla tych, którym wystarczy dst) do bardziej skomplikowanych:

Projekt 3D powinien bazować na bibliotece OSG. Musi zawierać dwie rzeczy, modyfikowanie stanu sceny (skokowe lub w postaci płynnej animacji) oraz reagowanie na akcje użytkownika (klawiatura i / lub myszka). Przykładowe tematy:

Aby zaliczyć przedmiot trzeba zaliczyć ćwiczenia i zdać egzamin ustny. Wpisywana do indeksu ocena z egzaminu może być co najwyżej o jeden stopień wyższa od oceny z ćwiczeń (a więc osoba, która zaliczy ćwiczenia na +dst nie ma szans na bdb jako ocenę końcową).

Literatura

Materiały do zajęć

Po zalogowaniu się w pracowni do Linuksa można je znaleźć w katalogu /home/palacz/ZGK/. W miarę postępu zajęć będę tam uaktualniał slajdy z wykładu, dodawał przykładowe programy, pliki danych, itp.

Materiały są również widoczne po zalogowaniu się na wydziałowy serwer zdalnego dostępu, czyli spk-ssh.if.uj.edu.pl.

Zajęcia 2025-10-06

Przypomnienie podstawowych informacji o fizjologii wzroku i rastrowych formatach grafiki 2D. Rasteryzacja figur geometrycznych, biblioteka GD jako przykład prostego narzędzia służącego do tworzenia obrazów rastrowych, zarządzanie pamięcią w takich bibliotekach (ppm*.c).

Jeśli ktoś z Państwa nie ma aktywnego konta linuksowego, musi je sobie odnowić u pana Damiana Lisa. A na dzisiejszych zajęciach może pracować pod Windows i zrealizować tyle z poniższych punktów, ile się da.

Zajęcia 2025-10-13

Wykład: przypomnienie podstawowych informacji o językach PostScript, PDF i formacie SVG, oraz o używanym w nich modelu tworzenia grafiki wektorowej. Zapoznanie się z podstawami biblioteki Cairo.

Ćwiczenia:

Zajęcia 2025-10-20

Wykład: mini-kurs Octave’a (open-source’owy odpowiednik MATLAB-a) i omówienie używanej w tym środowisku reprezentacji obrazów rastrowych.

Ćwiczenia:

A teraz coś z zupełnie innej beczki: naukowcy z AGH proszą wszystkich chętnych o wypełnienie ankiety „Sztuczna inteligencja w obliczeniach i symulacjach”. Warto kilka minut poświęcić aby pomóc im w badaniach.

Zajęcia 2025-10-27

Wykład: obraz rastrowy jako macierz próbek ciągłej funkcji dwuargumentowej, wybrane operacje na rastrach (skalowanie czyli resampling, filtry splotowe, filtry nieliniowe: gradient Sobela, filtr medianowy, filtry adaptacyjne), LUT.

Ćwiczenia:

Zajęcia 2025-11-03

Binaryzacja, przekształcenia morfologiczne. GIMP jako przykład aplikacji korzystającej z filtrów rastrowych. Wstępny rzut oka na bibliotekę OpenCV.

Ćwiczenia najpierw z Octave’a, potem z OpenCV:

Zajęcia 2025-11-17

Wybór tematów projektów 2D. Najlepiej byłoby, gdyby te projekty udało się Państwu oddać już w grudniu lub ewentualnie na początku stycznia, bo potem do zrobienia macie jeszcze projekt 3D.